torsdag 5 april 2012

Undertidenbilder från trädgårdsarbetet


Efter. Fler bilder från resultatet hittar ni här.


Alltså. Ni ska bara veta vad det värmer att läsa era fina kommentarer om förändringen i vår trädgården. Det är så lätt att bli hemmablind och glömma allt man faktiskt gjort och det ligger då nära till hands att fokusera på sånt som man inte blev helt hundra nöjd med eller sånt som man fortfarande drömmer om, istället för att njuta och uppskatta det man har och har gjort. Era fina ord får mig att tänka efter hur mycket vi faktiskt förändrat sen vi flyttade hit till huset.

För visst har vi renoverat mycket, men det har också tagit tid. Att låta det ta tid behöver inte alltid vara en nackdel, av fler orsaker än ekonomiska då. Att låta det ta tid kan ju också betyda att man hinner "känna in" (som Ernst säger) vad det faktiskt är man vill göra och hur man vill få det gjort.

Jag fick några frågor i trädgårdsinlägget och dom tänkte jag försöka besvara genom att nu visa er "under-tiden-bilderna". Ni har ju fått se före/efter-bilderna och dagens inlägg visar bilder som beskriver arbetet lite mer i detalj. Där kan man också läsa att vi faktiskt inte gjort allt jobb själva, det framkom inte i förra inlägget. Visst har vi slitit själva, men utan hantverkshjälp hade vi inte varit där vi är idag.

Flera av er undrade också om framsidan liksom vuxit fram eller om vi gjort upp en plan innan vi började. Jo vi gjorde upp en plan. För mig är det viktigt att kunna se målet innan vi börjar, annars blir jag liksom stressad över att inte veta hur det ska sluta. Mina tankar kring detta kan ni läsa om här.

Varsågoda att följa de olika momenten i framsidans förvandling.



Här är planritningen som jag gjorde innan vi började arbetet. Resultatet har faktiskt hamnat väldigt nära skissen, som när på att vi planterat ytterligare ett körsbärsklot-träd vid den böjda gången med trampstenar.




Framsidan som den såg ut sommaren 2009; efter röjarbetet men innan dräneringen (november 2009). Fler förebilder hittar ni här.


 
December 2009: Jordmassorna har lagts tillbaka med stora grävmaskinen och killarna som gjort dräneringen fortsätter med återställningen av marken. Ovanpå på jordmassorna läggs här en markduk på hela framsidan.



På markduken läggs ett rejält lager singel/grus.



Underarbetet på framsidan och marknivåerna är klara. Såhär såg det sedan ut hela vintern 2009/2010 och våren 2010. Visst är trappan och gången nästan ett konstverk i sig. Usch. 



 
Även murarna och trappan vid garageinfarten tog form innan vintern. Här var det faktiskt december månad (2009) och vi hade sådan tur med utebliven snö och tjäle.



Ja, vad ska man säga... det går framåt i alla fall.



Ett lager med matjord utportionerad av grävmaskinen hann komma på plats innan snön vilket kändes skönt, då kunde vi starta arbetet med gräsmattan direkt när vårvärmen kom. Tanken var att gräsmattan från baksidan ska visa sig även lite på framsidan och ge lite grönska till den för övrigt stenlagda framsidan samt. Även den lilla muren som jämnar ut för höjdskillnaden är på plats. På väggen som ni skymtar har vi ett källarfönster, för att slippa ha en ljusbrunn framför detta fönster ville jag hellre sänka hela marknivån.



 12 juni 2010, Lilly ligger i magen och beräknas komma ut om 10 dagar. Jag sitter på ändan eller står på knä och hjälper till så gott jag kan. Tänk att såhär mycket ogräs kan växa upp bara under några vår-månader. Ingen ogräsfri planteringsjord med andra ord.






Bland det nyplanterade landade sedan storken den 3/7-10. Meningen är att växterna ska breda ut sig och täcka stor del av marken med tiden. I väntan på det har vi lagt ut täckbark för att minska rensningsbehoven.



Augusti 2010 och gräset grönskar. Den platsgjutna trappan är på plats och utgrävning för planteringarna är igång.



Fler hål för maken att gräva.





 Här kan man tro att han vilar sig... men han mäter djupet.



Den japanska lönnen är planterad. Svärfar och maken kämpar för att få ovalen enligt mina instruktioner.



Jag fick en fråga vad det var för kant vi satt runt rabatterna, här kan ni se lite närmare. Det är en galvaniserad veckad kantavskiljare från Nelson Garden som är 16 cm hög. Lite svårarbetad skulle jag vilja påstå. Det var inte helt lätt att dra raka sträckor HELT raka och det var inte helt lätt att böja den precis som man vill i ovalen. Dessutom är den lite känslig för att bli trampad på. Här är ett snyggare alternativ men jag gissar att prisskillnaden är ganska stor också. Jag är nöjd trots allt både med resultatet och materialet som sådant.



Även mot häcken satte vi en kantavskiljare. Som sagt lite svårt att få helt hundra perfekt även om man försöker följa den spända linan väl.



Men visst ser det prydligt ut.



September 2010: Vi väntar på stenläggare som ska lägga marksten. I något svagt ögonblick trodde maken att han skulle kunna göra detta själv under semesterveckorna med en fru som knappt kunde stå på benen efter förlossningen. När tre veckor gått utan att vi gjort något bokade vi istället hantverkare. Här har jag lagt ut vetemjöl för att bestämma mig för formen på böjen. 



 Markstenen anländer och arbetarna är på plats.



 
Markstenen är lagd och jag fick äran att markera med tuschpenna precis hur jag ville ha böjen. Jag använde mig av en lina för att först markera linjen och sedan fyllde jag i med tusch. När markeringen var ritad sågade hantverkarna direkt på marken efter den markerade linjen. 



Kanten sågad med mycket fint resultat och sättsand utspridd i fogarna. Här har även 10 ton kvartssit (11-16 mm) lagts ut. Ett hästjobb som maken härligt nog fick hjälp av starke Mårten att köra ut.

14 kommentarer:

  1. Vilken härligt, och bra jobb ni har gjort/ och gör! Det är precis som du säger man blir hemmablind, och behöver ibland få lite feedback för att förstå att förädringen faktiskt är!

    bra jobbat till er, och resultatet WOW!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilket otroligt jobb ni har gjort och vilket underbart resultat!
    Kanonfint blev det!

    Kram Helena

    Välkommen in på bloggen och även till
    HF Inredning & Detaljer

    SvaraRadera
  3. Helt otroligt vilket jobb ni har lagt ner men som sagt, resultatet blev ju helt fantastiskt!
    Önskar en glad påsk!

    SvaraRadera
  4. tappar liksom hakan åååå Oooohhhhhar högt å blir ivrig å visar mannen - SÅ här vill jag ha det!!!

    grymt galet fint å är sååååå avis!!

    ha en underbar underbar påsk!!

    kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi att du visar för mannen tar jag som ett gott betyg, tack!! :) Ha en skön påsk du med!!! Kram

      Radera
  5. Vilken förändring och vilket jobb ni har lagt ner! Proffsigt! Så snyggt! KRAM Anna

    SvaraRadera
  6. Vilket jobb ni lagt ner men så blev det bra också! Snyggt och prydligt, väldigt inspirerande!
    Ha en glad och härlig påsk!

    SvaraRadera
  7. Vilket jobb - mycket bra resultat! Roligt att få se bilder från processen :)

    SvaraRadera
  8. Vilket jobb ni har gjort, det blev ju så fint kram Diana

    SvaraRadera
  9. Sv: Tack för din kommentar!
    Jag ska absolut pröva ditt tips mot förstoppning. Vad skönt om det skulle hjälpa!
    Jag har inte provat att ta alvedon mot mina sammandragningar eftersom de inte gör ont utan de känns bara obehagliga. Magen blir ju stenhård liksom så jag kan inte röra mig. Men kan man ta alvedon mot det med?
    Jag mixtrar lite hur sommed kuddar och täcken för att sova bekvämt, och ibland lyckas jag. Inatt slapp jag halsbrännan så det var skönt!!

    Glad påsk!!!

    SvaraRadera
  10. Men gud vilket jobb ni har lagt ner. Jag är verkligen imponerad och som jag skrev sist så är det ju riktigt snyggt. Grannarna måste vara avis på er =)

    Tack va snäll du är som tycker min mage är fin =) Jag tycker faktiskt att det är lite roligt att folk pratar så mycket om den. Jag lyssnar ju på vad dom säger men jag bryr mig inte så mycket över vad dom tycker. Så länge jag vet att bebisen växer och mår bra så får magen vara precis som den vill.

    Glad påsk till dig med. Hoppas ni har bättre väder än vad vi har för här snöar det =( Kram

    SvaraRadera
  11. kul att följa ert jobb!
    vi som slitit inomhus ska nu i år börja utomhus... och jag, listfanatikern, inser att jag missat att göra ritningar... gah!

    SvaraRadera