tisdag 17 april 2012

Nytt markisförsök

 Längtan efter en terrassmarkis.



Tidigt ut på säsongen fundera vi åter igen på markiser. Fönstermarkiser och terrassmarkis. Vi startade tidigt även förra säsongen men fick aldrig tummen ur. Snyggt eller ej, nu har vi i alla fall kommit fram till att vi vill ha markiser för att få ned inomhustemperaturen i huset oavsett. En terrassmarkis skulle ge altanen härlig skugga dagtid och även behålla värmen lite längre på kvällarna. Plus att man ju faktiskt kan använda en terrassmarkis som skydd om man vill sitta ute när det duggar en varm sommarkväll.

En offert har jag nu fått in och ytterligare en väntar jag på. Fy fasen. Vet inte om jag tycker det är kul längre när jag läser vad det kostar. Vi har en tendens till att skapa nya behov under tiden man tittar på alternativen. Ett litet tillägg där och ett lite tillägg där. Man ska ju inte vara dum-snål med något som man inte byter ut på många herrans år men man behöver ju heller inte överdriva sina behov.  Frågan är vad man ska nöja sig med. Ni vet; motor, sol/vind-kännare, skaksensor, pitch för att vinkla markisen, fjärrkontroller, det är ju roliga grejer vi pratar om. Nytt på årets modell av terrassmarkisen är något som kallas dukbalk. Det innebär att man kan få en vinkel på terrassmarkisen, som en knäled, så att höjden blir högre och det upplevs rymligare och luftigare. Vem vill inte det.

Sen ska ju färgen väljas också. Studio Karin gjorde ett inlägg om vårt hus och de tilltänkta markiserna förra våren, ni hittar länken i detta inlägg. Grått är vi fortfarande inne på, men det är ju liksom ändå inte lätt.

Mitt i detta soltänkande tittar jag ut och ser att det yr snö i luften. Den 17 april.



Det finns många grå varianter att välja mellan. Dessa och säkert tio-femton till.


4 kommentarer:

  1. Hi hi, jag känner igen det där med att skapa nya behov:) Vi har terassmarkis och det är suveränt! Man får verkligen ner inomhusvärmen på sommaren.Jag skulle vilja ha på alla fönster men det är som sagt lite dyrt så det får vänta. Kram!

    SvaraRadera
  2. Känner jag dig rätt så tar det hela sommarsäsongen att bestämma tyg;-)hi hi...Kommer bli jättesnyggt med en grå som tar upp färgen i fogen och era fina stenläggningar.

    Hälsa J & Lilly
    PoK

    SvaraRadera