måndag 17 oktober 2011

Före/efter: badrummets planlösning

Moodboard över vårt badrum i väntan på riktiga bilder. (Bilder: lånade från de olika badrumsleverantörerna)


För en tid sedan gjorde jag en enkätundersökning här på bloggen där jag frågade vad ni tyckte bäst om att läsa om här hos mig. Renovering, Hos oss och Före/Efter-bilder var populära ämnen och därför ska ni nu få en första liten inblick i vårt badrum. Jo visserligen fick ni den allra första häromdagen men den räknas ju knappast.

Jag har inte några före-bilder då jag konstigt nog helt måste glömde bort att fotografera innan allt revs ut. Därför tänkte jag istället bjuda på planritningar från Före och Efter samt ett litet moodboard. Riktiga efter-bilder utlovas när jag fått ordning i mitt bildkaos...

Innan renoveringen var badrummet ett klassiskt 60-talsbadrum med inbyggt badkar, handfat, bidé och wc. Golvet var täckt av ett riktigt snyggt mosaikgolv i svart/vitt/rosa. Hade det inte varit för att vi ville ändra planlösningen och för att vi ville ha golvvärme hade jag nästan kunnat tänka mig att ha det kvar. Men man ser ju dock på fogarna att det är slitet, så att renovera totalt för övrigt och lämna golvet kvar var inget alternativ ändå. Väggarna runt badkaret var helkaklade och resten av badrummet hade halvkaklade väggar. Kaklet var gammelrosa 10 x 10 cm plattor. Tapeten över kaklet var en cool retro medaljongtapet i rosa/orange/lila/vit. Tapeten var nog utbytt på 70-talet tror jag. 

Istället för badkar ville jag ha en rymlig dusch. Två handfat stod också högt på önskelistan eftersom vi i lägenheten där vi bodde innan hade vant oss vid var sitt badrum. Men hur får man plats med detta plus helst massor av förvaring på en ändå ganska liten yta om 6,5 m2. 

I badrummet fanns också ett "normalstort" fönster (ca 1 m brett och normalhöjd) som begränsade oss mycket hur vi kunde placera det ena och det andra. Det släppte visserligen in gott om ljus men det var inte öppningsbart så att vädra gick ändå inte. Till råga på allt består utsidan på huset av tegel och jag ville absolut inte göra någon lösning där vi fick täcka den delen av fasaden med annat material typ trä. 

Allt brukar lösa sig, så även detta. Vissa saker kräver bara lite tid. Ena dagen hittade vi tegelstenar på vinden som skulle räcka till att sätta igen en del av fönstret och ungefär ett halvår senare av funderingar vaknade jag en dag och hade kommit på hur allt skulle placeras i rummet för att få plats med det vi önskade. Här får ni se före- och efter-ritningar.

Såhär såg det ut före:

Och efter:

Vårt nya badrum med både rymlig dusch (1 x 1,1 m2) och dubbla handfat med rymlig låd-kommod under båda. Ljusinsläppet består nu av ett 60 x 60 cm öppningsbart fönster som är placerat ganska högt på väggen.

3 kommentarer:

  1. Vad spännande med nytt badrum Linda. Det ska bli kul att följa renoveringen här på bloggen speciellt eftersom vi själva hoppas på att genomföra en renovering av vårt badrum nästa år. Lycka till!

    Tack snälla du för dina fina ord hos mig. Du är en pärla! :)

    Ha en fin vecka!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Så smart ni tänkt ut det! Å vilka fina möbler ni valt! Vi ska också göra nytt badrum och jobbar på att få till en bra planlösning! Vårat krux är alla snedtak!

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Lovar att det kommer bli toppen, ser super ut. Bidé känns ganska onödigt idag så det är nog helt rätt att den åker till förmån för två härliga handfat!

    /Johanna

    SvaraRadera