fredag 22 april 2011

Mosters påsktårta

Påsktårta a´la moster.

 
När jag var liten åt jag den hos min moster. Påsktårtan är en sådan där godsak som satt sig djupt i minnet och varje påsk tänker jag på just denna tårtan. Nu fick jag äntligen tummen ur att fråga moster om receptet och idag har jag bakat en. Kanske vill ni också prova? Här får ni receptet ifall. Sockerkaksbotten: 3 ägg, 3 dl socker, 75 gram smält smör, 4 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 2 tsk vaniljsocker. Grädda i 175 grader ca 40 minuter. Glasyr: 200 gram (3½ dl) florsocker, 2 msk kakao, 2 msk vaniljsocker, 3 msk kokt kallt kaffe, 5 msk smält smör. Baka sockerkaksbotten enligt receptet och dela den i tre bottnar. Bred marzankräm på nedersta botten. Bred väl avrunnen krossad ananas på nästa botten. Bred slutligen chokladkrämen överst. Garnera med kokos, påskkycklingar eller påskägg.

 
Marzankräm på nedersta botten.


 
Krossad ananas på nästa botten.


 
Chokladkräm på toppen. Välj om du vill täcka även sidorna med chokladkräm. Jag gjorde en sats glasyr extra för att få ett riktigt tjockt lager.  


GLAD PÅSK till er alla!

2 kommentarer:

  1. Tårtan ser väldigt god ut:D
    Önskar dig en härlig påskhelg!

    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Vilken lyx att du fick låna receptet!! Den ser underbart smaskigt god ut!! Jag ska gå ner i vikt så måste tyvärr avstå att baka en själv men frestande det är det!! ;)
    Ska dock spara detat tips för framtiden :) Glad påsk!!! kram

    SvaraRadera