onsdag 2 mars 2011

Rustad för sol

Ritningarna för bygglovet till altanen i syd-väst.

 
Idag fick jag riktiga vårkänningar. Inte bara på grund av solen som värmde på ryggen på eftermiddagspromenaden utan även på grund av snickarna i min trädgård. Jo jag är så rackarns glad att altandäcket antagligen kommer vara utanför min altandörr den dagen när vårsolen värmer så mycket att vi vill sola näsan en stund. Härom veckan gick jag och funderade på sommar, sol och soldäck. Inte en sommar till utan altan tänkte jag. För två somrar sedan rev vi den befintliga altanen för att kunna dränera runt huset. Förra sommaren anlade vi bland annat marken och sådde nytt gräs. Denna sommaren känner jag ett uppdämt behov av altan som ni säkert förstår. Och just nu känns det som vi har flyt! För två veckor sedan bestämde vi oss för att begära in några offerter på altanbygge. Vi ringde bland annat en snickare som vi fått rekommenderat av två oberoende personer; vår elektriker samt en kvinna som arbetar med inredning. Denna man kom samma dag till oss för lyssna av vad vi tänkt oss. När Ingvar kom hit och såg att plintarna redan var gjutna, vilket betyder att han inte behövde vänta på att kärlen ska släppa, kunde han klämma in vårt altanbygge ganska omgående i en lucka som de har nu. I söndags kom han till oss med träprover och offerten, i måndags ringde vi tillbaka och beställde byggnationen, i tisdags var Ingvar och hans kollega här och mätte för materialåtgång och idag har de börjat bygga. Känns underbart att veta att vi är rustade för vårsol detta år. Bygglovet fick vi klart i oktober, nu är det bara att tuta och köra! Och efter att ha velat vad gäller inglasning eller ej så känner jag mig nu helt nöjd med beslutet att bygga ett upphöjt soldäck och därtill ha en stor markis som "tak". Ni kanske får stå ut med ett och annat altaninlägg här framöver, finns risk för det.


Sommaren 2009. Före detta inglasningen.


 
Sommaren 2009. Nedmontering påbörjad.


  
Sommaren 2009. Mindre och mindre kvar.


 
Sommaren 2009. När vi trodde vi äntligen var färdiga överraskade en stenläggning under trallen oss, men då är det smidigt att skänka bort saker på Blocket.. Så man slipper bära själv. Även glaspartierna skänkte vi på Blocket. Känns bättre än att slänga tycker jag.


  Dagsfärsk bild.

 

6 kommentarer:

  1. Förstår att du är glad nu...! Heja Ingvar!!:)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh spännande! Ser gärna fler inlägg om detta! :)

    SvaraRadera
  3. Vilket projekt, vad roligt!
    Ska bli intressant att följa helt klart.

    Vi har ju tänkt att själva bygga vårt uterum och hoppas vi kan starta nu i vår.
    Det jag vet är att mannen planerar att göra den lite större, så att jag kan få rum med alla mina loppisfynd, haha;)

    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. Förstår att du är superglad över detta! Helt underbart med en altan. Jag håller för närvarande på att planera för hur vår balkong ska inredas. Det är ju så härligt att bara kunna gå direkt från vardagsrummet och ut i friska luften för en kopp kaffe. Även om jag hellre hade velat ha en altan såklart :).

    Men jag och Siri hoppas givetvis att vi är välkomna att fika på er nya fina altan i vår/sommar :)

    Kramar

    SvaraRadera
  5. SV: @Frida
    Visst är det något speciellt att ta med kaffekoppen utomhus. Du är ju experten själv som till och med har kaffekoppen monterad på barnvagnen ;)
    Nu när vi inte haft altanen så har trappan på framsidan fått fungera som stand-in men där är det bara förmiddagssol. Självklart ska ni komma hit och fika när den är klar. Vi kan väl ha invigningsfika där i vårsolen :)
    Kram Linda

    SvaraRadera
  6. Så skönt det är när det går snabbt när man väl har bestämt sig. Då vill man ju bara köra, inte behöva vänta längre!

    kram
    /Anneli

    SvaraRadera