måndag 1 november 2010

Villa upp och ned

Idag har jag tillbringat några timmar i trädgården och påbörjat höststädning. Kunde inte låta bli att tänka ett år bakåt i tiden då vi verkligen bodde i villa upp och ned. Det var i november förra året som grävmaskinen brummade in på vår tomt och vände upp och ned på allt. Hur kan man be om nåt sånt här egentligen.

Jag hade blivit varnad för hur upp-å-ned-på-vänt allt blir när man dränerar runt huset men jag hade nog inte i min vildaste fantasi trott att det skulle bli som det blev. Vi har mycket kvar att göra i trädgården innan vi har byggt upp den igen som vi vill ha den men man måste ju börja någonstans. Och just nu är jag bara glad för att jag har en trädgård som i alla fall går att höststäda. För det var ju bara ETT år sedan som vår trädgård såg ut som på bilderna nedan. Om man tycker saker och ting går långsam emellanåt kan man inte neka till att det går framåt när man tittar tillbaka på sina renoveringsbilder. Hoppas jag inte skrämt någon som ska dränera sitt hus. Det finns ju faktiskt positiva sidor också. Ett skönare klimat i källaren och minskade värmekostnader. Ska bli intressant att se om det gör någon skillnad på värmeräkningen i år.

 
"Trappan" som vi hade hela förra vintern. Knappt värt att kallas trapp. 



Jordhögar högre än häcken på framsidan av huset och tre meters stup utanför entrédörren. 


 
Med tanke på föregående bild uppskattade vi verkligen grovingången även om det också där såg ut som hej-kom-och-hjälp-mej. 



Här stod vår inglasade altan, innan. 


 
Inte en skymt av gräsmatta.
  

2 kommentarer:

  1. Oj, vad det såg ut! Måste ändå vara skönt att ha det gjort och veta att ni inte behöver dränera om igen på många, många år. Kram Sofie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis inte under den tiden VI bor här :)

      Radera